Kunskapsbank

Redovisa utlägg för ett företags räkning?

Jag använder mitt privata konto för att köpa in varor till mitt företag(AB), sedan sätter jag över pengar därifrån för att reglera.. Borde väl inte göra så i framtiden men har gjort så hittills.Ska jag sätta de inköpen under övrigt?
Det finns inget rätt sätt att göra det på. Nedan följer två sätt som du kan välja att göra det på:

Alternativ 1. Du tar inte med utläggen överhuvudtaget

Ett alternativ kan vara att inte redovisa de utläggen i Balansbladet överhuvudtaget eftersom de ändå redovisas i bolagets bokföring och kommer att regleras på det sättet. Det är dessutom inte en riktig utgift i din privatekonomi eftersom det är företagets utgift.

Alternativ 2. Redovisa i separata kategorier

Det andra alternativet kan vara att skapa både en utgiftskategori och eventuellt utgiftskategorigrupp för utläggen och redovisa alla utläggen där. På samma sätt skapar du sedan en inkomstkategori för utläggen, när bolaget betalar tillbaka utlägget till dig. Då har du dessutom möjligheten att jämföra att du har fått tillbaka lika mycket i utlägg som du har betalat i utlägg.

Dock behöver man ta hänsyn till det här när man sedan tittar på sina rapporter, där Balansbladet kommer att se inkomstkategorin "utlägg" som en inkomst till din ekonomi och utläggen som en utgift som kommer att summeras till dina utgifter.

0 Kommentarer

logga in för att lämna en kommentar.
Följ

Hittar du inte svaret?

Om den här artikeln inte svarade på din fråga, pröva att skriva din fråga ovan, kontakta oss via e-post, telefon 08 555 16 220 eller genom vårt support formulär.